“Wat mij het meeste intrigeert aan GTA 5 is niet het feit dat je kan duiken, wiet kunt roken of dat ene necrofiliemomentje. Het zijn Michael, Franklin en Trevor en het dappere besluit om één verhaal te vertellen vanuit drie verschillende perspectieven.
Een deel van de personages wordt sterk bepaald door de game – de dialogen zijn zorgvuldig geschreven en bepalen de drie verschillende karakters. Maar het tweede deel van de personages wordt door jou ingevuld. Je wordt als het ware ‘almachtig’ en hebt de gave om je perspectief te wisselen tussen de drie personages. Hierdoor kan je dezelfde wereld zien door drie verschillende paar ogen. Het is een ongelooflijk sterke manier van verhaalvertelling en voor het grootste gedeelte van de game heb jij de controle.”
Franklin
Trevor
Michael
“Als je van perspectief wisselt, verander je ook de manier waarop je naar dat personage kijkt; emotioneel en moreel. Ik denk dat Trevor in dit geval het beste voorbeeld is. Hij is gewelddadig, losgeslagen en extreem onvoorspelbaar. Maar ondanks deze karaktereigenschappen kan je onder het met zijn eigen kots besmeurde harnas kijken en de charmes van Trevor ontdekken. En dat versterkt de momenten dat je met hem speelt. Het is vreemd, want je zou hem moeten verachten – hij is immers een perverse moordenaar – maar dat lukt je niet. Jij bent hem. En ik denk dat het wisselen van personage in GTA V geïntroduceerd is om jou altijd midden in de actie te houden.”