BRON: nu.nl
Dan Houser, vice-president bij Rockstar, legt aan NU.nl uit hoe GTA 5 tot stand is gekomen en legt uit waarom Amsterdam zich niet zo goed leent voor een GTA-game, maar er wel over is nagedacht.
Wat het geheim van de GTA-serie?
“Het geheim is extreem simpel: het is ons team. Het is groter geworden, maar sinds GTA III heb je dezelfde executive producer, dezelfde producer, dezelfde hoofdschrijver, een berg dezelfde designers, dezelfde hoofdprogrammeur en dezelfde muziekverantwoordelijke. We hebben een hoop talent aan de groep toegevoegd, maar die nieuwelingen komen binnen op een plek waar de standaard erg hoog ligt, net als de ambities en de creativiteit. Ik heb het overigens niet over mezelf, ik zie mezelf als de zwakste schakel in dit team. Ik mag me verstoppen achter extreem getalenteerde mensen. Maar sommigen van hen zijn absoluut de allerbeste in de industrie. Dat zie je toch in het product. Het gaat niet om het merk, het gaat om de mensen. ”
Zou een GTA in bijvoorbeeld Amsterdam werken?
“Weet ik niet. Ik heb over GTA5 buiten Amerika nagedacht. Heel veel. Maar, ik denk, als ik voor mezelf spreek, dat GTA echt een Americana-product is. Zou je een goeie game kunnen maken die zich afspeelt in Amsterdam? Ja. Zou het een GTA zijn? Weet ik niet. We hebben het niet gedaan, dus ik kan het niet zeggen. Maar we hebben het vermeden omdat een belangrijk onderdeel van GTA de relatie met Amerika is.”
Je hebt besloten om drie personages de hoofdrol te laten spelen in GTA V. Hoe gaat zo’n besluit, na lange meetings?
“Nee, dat doen we niet echt. Zoiets gaat gewoon met een paar e-mailtjes, best raar eigenlijk.”
Lees hier meer: nu.nl